Bäst i Skolsverige på ungt företagande: Digitala eleverna vill stärka mindre bolag

Möt Venuvo UF: Den prisade elevbyrån som vill stärka mindre företag i digitaliseringen.  
– Vi vill ge lokala företag en större chans att tampas mot jättarna, säger de.   

Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap.   

Thoren Business School har en lång nationell och internationell meritlista när det kommer till ungt entreprenörskap. Med över 200 UF-relaterade utmärkelser, SM- och EM-guld samt pris som en av Europas främsta entreprenöriella skolor sticker de verkligen ut.    

Under årets SM-final hade skolan hela 9 stycken nominerade företag och tog 5 medaljer i alla valörer.   

Ett av de nominerade företagen var Venuvo UF, som drivs av Örebro-eleverna Patryk, Gustav, Theo och Yonis. Tillsammans utgör de en marknadsföringsbyrå i framkant då det kommer till digital teknik. Venuvo UF strävar efter att hjälpa lokala kunder att stärka sin närvaro online. 

Hjälper mindre företag  

Eleverna skräddarsyr lösningarna utifrån kundernas behov, och kan exempelvis bidra med tjänsterna sökmotoroptimering, webbutveckling samt marknadsföring med AI.   

– Vår långsiktiga vision är att hjälpa mindre företag som ligger efter i den digitala utvecklingen att komma ikapp de större företagen och ge dem en mer rättvis chans på marknaden, säger vd Patryk Auguscinski.   

Idén kom till genom en marknadsundersökning som de gjorde under skolans marknadsföringskurs. Resultaten från undersökningen visade nämligen att många lokala företag halkar efter i digitaliseringen.

– Vi såg ett affärsområde där vi kunde gynna både oss själva och andra företag, säger Auguscinski. 

Sagt och gjort. De började med att bredda sin kunskap och bygga sin första hemsida. Sedan kontaktade de potentiella kunder och partners:   

– En milstolpe var då vi landade vår första stora samarbetspartner CleanSea. De är ett företag som rengör haven. Arbetet med dem stärkte vår kompetens enormt samtidigt som företaget fick allt bättre resultat.   

Just kontakter och partners är något som fört Venuvo UF framåt. De har använt sitt kontaktnät vilket har gett dem sponsortips och erfarenhet. Men de har även rört sig utanför det och exempelvis skickat mail till många nya potentiella kunder.   

– Våra rådgivare har varit till stor hjälp, liksom våra UF-lärare som tipsat och hjälpt oss varje steg på vägen. Vi har även hittat lokala företag som sponsrat med exempelvis roll-ups och visitkort, berättar Auguscinski.   

Arbetet har helt klart lönat sig.   

Elevernas kompetens och breda utbud av digitala lösningar ledde till vinst i kategorin Årets tjänst under de regionala UF-tävlingarna. Därmed fick de även en eftertraktad plats i den stora Sverigefinalen.  

De missar inte att se UF-kursens roll i det hela:   

– Satsningen på UF har varit till stor hjälp. Att vi kompisar dessutom nu får stå här tillsammans känns fantastiskt.   

Stora möjligheter  

Med framgångarna kommer också en förväntan i luften. Mitt uppe i studenttider och finaltävlingar tänker eleverna framåt, och känner ett härligt pirr inför företagets fortsatta resa efter studenten: 

– Det känns bra men även lite nervöst att ta studenten eftersom det innebär stora möjligheter, inte minst för företaget. Vi planerar att fortsätta utveckla det och söka stipendier.  

 
Det här är Venuvo UF: 

Ort: Örebro
Vd: Patryk Auguscinski
Ekonomiansvarig: Gustav Iggström
Marknadsföringschef: Theo Fure
Hållbarhetschef: Yonis Ibrahim