Bäst i Skolsverige på ungt företagande: Rätt lärare på rätt plats

För framgångar i Ung Företagsamhet krävs bra lärare. Thoren Business Schools lärarlag har ett unikt samarbete där varje lärares kompetens nyttjas till fullo. Nu delar de med sig av hur det fungerar i praktiken.  


Det här är en del i artikelserien om arbetet och människorna bakom ett av Sveriges bästa gymnasium inom entreprenörskap. 
 

Thoren Business School har en lång nationell och internationell meritlista när det kommer till ungt entreprenörskap. Med över 200 UF-relaterade utmärkelser, SM- och EM-guld samt pris som en av Europas främsta entreprenöriella skolor sticker de verkligen ut.  

Och eftersom årets SM-gala (där skolan tagit 3 pallplatser och har 9 nomineringar i de kategorier som ännu inte avgjorts) närmar sig med stormsteg – passar det bra att fördjupa sig i vad som gör skolan så pass framgångsrik.  

En faktor värd att titta närmare på är den breda lärarkompetensen.

Nu delar lärarlaget sin metod för att nyttja den till fullo.  

Jobbar över klassgränserna 


Som ett fotbollslag med olika positioner jobbar de tillsammans över klassgränserna.

Eftersom lärarna har olika kompetenser och erfarenheter från näringslivet kan de ge mer värdefulla insikter i vissa ämnen.

På så sätt får eleverna hjälp av den lärare som är bäst lämpad för ett specifikt område.  

– Det blir ett tydligt lagarbete som gynnar alla, förklarar läraren Göte Brunasso. 

Detta utbyte sker exempelvis genom att de olika lärarna går mellan klassrummen under UF-lektionerna.

Det kan också röra sig om särskilda miniföreläsningar. Att handelsläraren delar med sig av säljteknik, kuratorn av verktyg för konstruktivt grupparbete, och så vidare.  

– Mixen uppskattas av eleverna och vi märker att de blir mer motiverade i arbetet, säger Brunasso.  

Att flera av lärarna dels har konkret erfarenhet från näringslivet, dels utnämnts till bästa UF-lärare i sina respektive län, ger eleverna en extra fördel.

Men det är när lärarna samarbetar tätt som undervisningen blir mest effektiv. De både planerar och utvärderar sitt arbete tillsammans vilket skapar en gemensam helhetsbild.  

– Att våra fantastiska lärare blivit så pass samspelta och utvecklat dessa metoder är enormt glädjande för alla elever som får undervisas av dem, säger verksamhetschef Catarina Altblom.