Umeåbornas aptit i Kärleksköket bidrog stort till Musikhjälpen

Musikhjälpen samlade in drygt 74 miljoner kronor.
Hela Umeå slöt upp monumentalt bakom årets tema ”Barn är inte till salu” för att uppmärksamma barnsexhandeln i världen.
Kärleksköket på Rådhustorget bidrog med drygt 121 000 kronor och totalt, med alla engagemang, samlade man in 163 374 kronor.

– Jag är så stolt över vår stad Umeå och dess otroliga engagemang. Jag är också glad, lycklig och tacksam för alla elever och medarbetare som jobbat enormt hårt för att samla in pengar, säger Raja Thorén VD för ThorenGruppen.

Mattältet på Rådhustorget, med över 300 medarbetare fördelade på personal, idrottsaktiva och elever från ThorenGruppens olika verksamheter, blev bara en i raden av de totalt 587 000 (!) engagemang som genomfördes under decemberveckan.

Drygt 5 000 portioner mat lagades i det uppskattade Kärleksköket och intäkterna gick oavkortat till Musikhjälpen.

– Vilken fantastisk vecka och vi vill framförallt rikta ett gigantisk stort tack till alla Umeåbor som, trots kylan, valt att handla vår mat för att stödja Musikhjälpen. Glädjen, energin samt den kärlek och generositet som Umeå visat oss under den här veckan är rörande, konstaterar Raja Thorén.

De olika maträtterna, från världens alla hörn med bland annat klassiska svenska köttsoppan med klimp, blev ett uppskattat inslag i vinterkylan på Rådhustorget.

– Våra kockar och restaurangelever har lagt ner att makalöst jobb under veckan och slitit enormt för att det här ska bli möjligt. Responsen och utfallet var mer än vi någonsin kunde drömma om. Alla har verkligen gjort sitt yttersta för att göra skillnad i världen och bidra med att samla in pengar. Att vi tillsammans med alla Umeåbor fått bidra med vårt engagemang värmer oss i hjärtat, säger Raja Thorén.