Från APL till anställning genom unik 3-årsplan

Yrkesgymnasiet i Umeås unika branschsamarbeten innebär att eleverna får göra sin lärlingsperiod på samma företag under hela gymnasiet. Det ger eleverna bred kompetens och stora chanser till anställning efter studenten.

Lärlingseleverna på Yrkesgymnasiets har en examensgrad på 96,2 procent – vilket är Sverigeledande när det gäller gymnasiala yrkesutbildningar. Och 9 av 10 får jobb inom kort efter examen. Den här artikeln är en del i en artikelserie om skolornas framgångar och arbetet bakom. 

På Yrkesgymnasiet tillbringar eleverna mer än hälften av sin skoltid ute på praktik (APL). För eleverna i Umeå är detta extra gynnsamt.

Skolan har nämligen långsiktiga samarbeten där eleverna matchats med ett och samma företag vilket ger konkret kunskap och stor chans till anställning. 

– Det fungerar lite som en treårig arbetsintervju, säger läraren Samuel Wincent.  

Ett av dessa samarbetsföretag är Caverion. 

Varje år erbjuder Caverion några elever att göra praktik hos dem. Eleverna handleds av en montör och lär sig om hur yrket och företaget fungerar.

På så vis får företaget möjlighet att forma framtida medarbetare samtidigt som eleverna utvecklar sin yrkeskompetens.  

– Vi har möjlighet att tillgodose företagens önskemål och våra elever skaffar sig lärdomar de inte kan få från skolbänken, säger Samuel Wincent.   

Möjligheten att arbeta hos samma företag under hela sin APL innebär fördelar för elevernas inlärning. Under tre år får de lära känna verksamheten, testa på olika arbetsuppgifter och bygga relationer med de anställda.

”Vi är noga med att lyssna till vad arbetsplatserna önskar.”

APL-platsen kan dessutom anpassa utbildningen utifrån verksamhetens behov. Det ökar chanserna till en anställning efter studenten, vilket fungerar som en extra drivkraft för eleverna.  

– Det viktigaste är elevens intresse och förmåga att lösa problem. Sedan ska de såklart fungera i arbetsgruppen också. 

Att Yrkesgymnasiet i Umeå har liknande samarbeten med fler företag ger bra möjligheter att säkerställa utbildningens relevans utifrån marknadens kompetensbehov. 

– Vi har många duktiga elever och önskar alltid fler samarbeten med företag. Vi är noga med att lyssna till vad arbetsplatserna önskar. Till exempel skriker byggbranschen efter tjejer, säger Samuel.