Martin Hultman, rektor på Yrkesgymnasiet Munkedal, står med armarna i kors framför en vägg med skolans logotyp.

Rektor Martin Hultman om skolans framgångar: “Det är den största vinsten”

Prisade elever, stark sammanhållning och pedagogiska bedrifter. Med en långvarig tradition av goda resultat ser Yrkesgymnasiet Munkedal med tillförsikt på det nya läsåret.

Att elever på Yrkesgymnasiet Munkedal når höga resultat och är väl förberedda för arbetslivet är inget unikt för ett specifikt år. Tvärtom är det en del av skolans pedagogiska filosofi och DNA.  

När Martin Hultman, rektor på skolan, ser tillbaka på det förra läsåret konstaterar han ett år präglat av förbättrad sammanhållning, personliga elevframgångar och pedagogiska framsteg.  

– Vi har kört samman flera ämnen och gjort betydligt fler ämnesintegreringar (samverkan mellan olika ämnen, reds. anm), och i de lektionerna har vi varit mycket ute i samhället, vilket eleverna också har tyckt om, säger han. 

Goda studieresultat och elevprestationer 

När statistiken för fjolåret sammanställts, kan man utläsa att även detta år var ett framgångsrikt sådant för Yrkesgymnasiet Munkedal. Över 90 procent av treorna gick ut med gymnasieexamen, vilket är ett resultat långt över Sverigesnittet som ligger på 75,9 procent för gymnasiala yrkesutbildningar. Dessutom väntade anställning för omkring 95 procent av eleverna. 

Utöver dessa siffror lyfter Martin Hultman fram några särskilda elevprestationer som sticker ut. En av byggeleverna tilldelades till exempel ett stipendium på 10 000 kronor för sina insatser, och fordons- och transporteleverna har fått fler körkort än tidigare, trots utmaningar såsom brist på uppkörningstider.   

– Den största vinsten är dock elever som mot alla odds lyckas. De som haft det svårt, men som ändå kämpar sig igenom och får både examen och anställning, säger Hultman. 

Förhoppningar inför det nya läsåret 

Med dessa goda resultat i ryggen ser Yrkesgymnasiet Munkedal fram emot det nya läsåret. Martin Hultman är fast besluten att fortsätta integrera och utveckla nya elever i skolans långvariga tradition av framgång.